curve

User Experience og User Interface Design

Brugerrettet design skaber værdi for din forretning

Succesfulde løsninger reflekterer på brugerens behov

Brugerne spiller en afgørende rolle i IT-løsninger og der stilles generelt høje krav til brugervenlighed, funktionalitet og design. Hos STRONGMINDS kombinerer vi kvalitative og kvantitative UX-metoder til at udvikle intuitive løsninger og oplevelser, der lever op til kundernes behov.

UX og UI

Vi beskæftiger os både med User Experience og User Interface design. UI er en vigtig del af UX, da en fuldendt brugeroplevelse ikke blot trækker på et gnidningsfrit bruger-flow, men også via visuelle virkemidler indfanger brugerens opmærksomhed og retter fokus på tiltænkte elementer.

User Experience Design

Når vi arbejder med User Experience ser vi på den samlede brugeroplevelse – hvordan vi kan udvikle eller forbedre en løsning på parametre som brugbarhed og tilgængelighed, men også på mere merkantile parametre som attraktion, loyalitet og branding.

User Experience favner hele spektret vedrørende brugeroplevelsen og her løftes blikket fra interaktionen i brugerfladen og man beskæftiger med fx relevans og motivation i relation til hele løsningen. Når vi arbejder med UX vil det i større eller mindre grad involvere opbygning og analyser af personaer og kunderejsen.

User Interface design

Vi tager udgangspunkt i at understøtte løsningens forretningsmål og gør det let for brugeren at få overblik og interagere med løsningen. Et godt interface design består ikke kun i stillingtagen til farver og grafiske elementer, men i høj grad også i at analysere brugs-scenarier, så man møder kunden eller brugeren i den kontekst løsningen bliver anvendt. Ved hjælp af research og analyse skabes et sammenhængende system af visuelle elementer, der bidrager til identitet og brugervenlighed og som imødekommer gængse konventioner på de forskellige enheder.

Når vi arbejder med UX design, bygger det velkendte principper og metoder fra blandt andet Design Thinking. Vi har illustreret det i modellen der bygger på ’The Spectrum of User Experience’.

Med UX/UI som en del af projektet, adresserer vi:

  • Optimering af user experience
  • Review af informations arkitekturen
  • Brobygning mellem bruger og løsning
  • Forhold der sikrer at løsningen lever op til forretningsmålene
  • Udviklingen af en stærk brand identification gennem brugerfladen

En typisk designproces involverer:

  • Data indsamling og research på brugere og marked
  • UX design (koncept udvikling, informationsarkitektur, wireframes, basic prototypes mv.)
  • UI design (grafiske elementer, visuel stil, billeder, detaljerede interface mockups og prototype)
  • Tæt samarbejde og muligvis workshops

 

craftman

Wireframes

Arbejdet dokumenteres i en wireframe – en interaktiv prototype. Wireframen kan bruges til at teste funktionalitet, bruger-flow og look and feel på løsningen – eller til at skabe fælles forståelse om retning. En wireframe være mere eller mindre omfattende, afhængig af, hvad den skal bruges til. Det kan være i forhold til at antal sider og hvor færdigt det visuelle fremstår. Hvis der fx er fokus på bruger-flow, kan wireframen fremstå helt skrabet for farver og grafiske elementer, mens det i andre tilfælde giver mening at emulere den færdige løsning mest muligt i forhold til både funktionalitet og look and feel.

Vil du vide, hvordan vi kan hjælpe dig videre med UI eller UX?

Banko app

Internt udviklingsprojekt blev til case på krydsplatformsudvikling

Læs mere

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Morten Hoffmann

CEO

T: (+45) 3095 6416