curve

Software Craftmanship Programmet – et valg om god kode og ideen om mesterlære!

Christoffer Pedersen er netop trådt et skridt op ad stigen i Strongminds’ Craftmanship program. For at markere overgangen har vi spurgt ham, hvordan det egentlig var at starte som Graduate. På det tidspunkt var Christoffer i slutningen af sin uddannelse som datamatiker, og i forbindelse med en afsøgning af jobmarkedet faldt han over Craftsmanship programmet på STRONGMINDS’ hjemmeside.

– Det var især værdien omkring det gode håndværk, og de områder STRONGMINDS arbejder med, der fik mig til at søge jobbet. Min beslutning om at blive en del af programmet, i stedet for at få en ’almindelig stilling’, gik blandt andet på den trinvise udvikling – både i den faglige software-udvikling, men også i den mere abstrakte rolle som konsulent. Samtidig får man en mentor, dvs. at man altid har en at trække på, hvis man har et problem, også hvis man sidder ude ved en kunde.

Efter at have gennemført rekrutteringsforløbet, blev Christoffer ansat som Graduate i 2019. Som nystartet Graduate, blev han tildelt en mindre intern opgave.

– Allerede her kunne jeg mærke, at der både var en stor frihed til, hvordan jeg ville løse opgaven, samtidig med at jeg kunne spørge om hjælp, hvis jeg var i tvivl om noget. Det var også tydeligt, at der var stor fokus på, at min udvikling skulle ske på en god og ordentlig måde. Når jeg hører eller læser om, hvordan andres første år på deres arbejdsplads har været, kan jeg tydeligt se en forskel i deres sammenlignet med mit. Efter de er blevet færdige med deres studie, er det ofte de første par måneder, hvor de har en, der fast oplærer dem og ellers så er de mere eller mindre på egen hånd i forhold til opgaverne. Til forskel har jeg som Graduate en mentor, der følger mig langt op i programmet, som jeg hele tiden kan trække i. Det betyder at jeg også i fremtiden har en til at hjælpe mig, hvis jeg har problemer – eller hvis der er noget jeg ikke forstår. Samtidig kan jeg fokusere på at lave et godt stykke håndværk, i stedet for et produkt der hurtigt skal laves færdigt.

– En anden forskel, der for mig er meget vigtig, er muligheden for hele tiden at kunne få en ny viden. Ikke bare igennem min mentor, men også igennem konferencer og kurser. Det er ikke noget, jeg har oplevet, man kunne få lov til i samme omfang hos andre virksomheder.

I det daglige sidder Christoffer ved LEGO sammen med sin mentor. Her arbejder han med webløsninger på Amazon Web Services.

Samtidig får man en mentor, dvs. at man altid har en at trække på, hvis man har et problem – også hvis man sidder ude ved en kunde.

Hvordan bliver man Graduate?

Craftmanship programmet er en del af rygraden i STRONGMINDS. Det bygger på idealer omkring, hvad der er god kode og på idéen om mesterlære, hvor man med løbende vejledning fra en mentor udvikler sig over fire stadier – fra Graduate til Software Craftsman.

Morten Rembøl  Jacobsen, ansvarlig for Software Craftsmanship Programmet (SCP) hos STRONGMINDS fortæller, hvad det kræver at blive Graduate; – Man gennemfører en ordinær ansættelsessamtale hos STRONGMINDS. På den front er det ikke anderledes end alle andre steder. Det, vi ser efter, hos nye graduates, er deres evne til;

  • At bryde et problem ned i løsbare underproblemer
  • At udvise kreativitet i løsningen – dvs.  bringe sin viden i spil på den rette måde og derved demonstrere god forståelse for faget (Graduates kommer typisk direkte fra studiet)
  • Gøre rede for, hvordan de er kommet frem til en løsning ved brug af både whiteboard såvel som kode på en skærm
  • At kunne argumentere sagligt for sine valg, forholde sig til evt. kritik og reflektere over alternative løsninger
  • At indgå effektivt i et team, der eksekverer projekter efter en agil udviklingsproces
  • At demonstrere ægte passion for faget samt interesse for at udvikle sig.

Uddannelsesmæssigt vil vi typisk møde folk med en baggrund som ingeniør eller datalog, men det vigtigste er absolut ovenstående.

Læs mere om Software Craftsmanship Programmet (SCP)  

Vil du vide mere om Craftsmanship programmet?

Morten Rembøl Jacobsen

Software Craftsman

T: (+45)